מאמרים

ילד חדש במשפחה

איך לעזור לילד לקבל אח או אחות חדשים?

אבא, אמא וילד – זו המשפחה אשר ילדכם הבכור הכיר והנה חל שינוי ואח או אחות חדשים מצטרפים למשפחה.
עוד לפני שהילד יחליט אם השינוי טוב לו או לא, הוא חש בו, בשינוי. כל מה שהיה מוכר לו קודם, האיזון אשר היה בבית ומוכר לו – מופר בפתאומיות וללא דרך חזרה. אנחנו לא נצליח להימנע מהרגשות אותם יחוש ילדנו הבכור: שמחה וחשש, גאווה ותסכול, שנאה ואהבה, קנאה וחברות ופחד מפני הלא נודע. כל הרגשות האלה יהיו שם ותפקידנו לא לטשטש את הרגשות ולנסות להעלים אותם, אלא לאפשר לילד ולילדה הבכורים להסתגל למצב החדש במשפחה.

הנה כמה דברים שלא לעשות: ראשית, אל תקראו לו “הגדול”, כי להיות גדול זה בעוכריו ובהפסדו: “אתה גדול ויכול ללכת ואחיך עוד לא ולכן הוא על הידיים שלי ועל העגלה”, “אתה גדול, תוותר”, “אתה כבר גדול ויכול להתאפק ולחכות בסבלנות” ועוד. דבר נוסף: אל תגידו לו שהבאתם לו חבר והוא יוכל לשחק איתו. עד שהאח החדש יהיה חבר ועד שיוכל לשחק עם אחיו הבכור יעברו כמה שנים… ובינתיים, נכון לעכשיו, התינוק הוא צרחן גדול ותופס את הזמן של אמא ואבא.

לעיתים קרובות אנחנו רואים ילדים אשר בעקבות הולדת אח או אחות חדשים התנהגותם נסוגה (חוזרים לחיתול, למוצץ, לבקבוק, לשפה תינוקית) כי הם לא רוצים להיות “גדולים” אלא קטנים כמו התינוק החדש, אשר מקבל כמעט את כל תשומת לבה של אמא שהייתה עד לפני רגע רק שלו.
אין ספק בחשיבות הכנת הילד הראשון ללידת אחיו או אחותו, אבל ההתנהגות שלנו כלפיו והמסר אותו נעביר לו אחרי הלידה, הם בעלי המשמעות הרבה ביותר להרגעת הילד והקלת הסתגלותו למציאות החדשה.

כיצד אתם יכולים להקל את ההתמודדות עם השינוי במשפחה

אל תרחמו, אל תקנו לו מתנות, אל תיקחו אותו למיטה שלכם בלילה, אל תוותרו על גבולות וחוקים שכבר הנהגתם בבית. הילד יבין שמרחמים עליו (הרי זו סיבת הפיצוי, נכון?) ויאמין שאמנם הוא מסכן ושנעשה לו עוול עם לידת אחיו.


חזקו את ערכו בעיני עצמו בכך שתתנו לו תפקידים בבית. כאלה שהוא יסכים לבצע. אימרו לו שעכשיו תהיו עייפים וממש זקוקים לעזרתו והאם הוא מוכן להיות תורן מוצץ, חיתול, הרגעה ועוד. ילדים אוהבים לעזור לנו, הם אוהבים לחוש נחוצים ולכן יש סיכוי רב שישתפו פעולה. ותמיד תזכרו להודות.


השגיחו
על שניהם. בנכם הבכור עדיין צעיר, לא תמיד מודע לכוחותיו, לא תמיד מצליח להתאפק ולדחות סיפוקים, לעיתים כועס על התינוק, לעיתים לא עדין בתנועותיו – השגיחו שלא יעשה רע לתינוק. ואם במקרה הפך אותו, זרק עליו כדור, כופף לו את האצבע הקטנטנה ועוד התנהגויות מאד מוכרות ושכיחות 

  • – אל תעשו כאילו כלום לא קרה
  • – אל תענישו אותו, אלא פנו אליו בגובה עיניו ובקול נחוש וברור תגידו לו “אני לא אסכים להתנהגות כזו. על התינוק שלנו צריך להגן ולשמור ולכן, אם אראה שתעשה זאת שוב, אני אקח אותו על הידיים ואשמור עליו”. יש סיכוי שהגדול יבדוק אתכם ויציק לקטן ואז תצטרכו לפעול ולקיים את מה שאמרתם רגע קודם: קחו את התינוק ותתרחקו איתו.

היו חומלים. הבכור, הגדול, שהוא רק בן שנה וחצי או שנתיים או אפילו מעט יותר, עדיין תינוק בעצמו, אפרוח קטן, שהיה יחיד עד לפני רגע וצריך עתה להסתגל לחיים חדשים, כשכל המערך הרגשי שלו עדיין לא בשל והיכולת שלו לשאת תסכול ולדחות סיפוקים נמוכה. כעס שלכם לא יקרב בין האחים אלא עלול לגרום להם ליתר קנאה ותחרות.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך...