מאמרים

שלום חטיבת ביניים – על המעבר, הפחדים ותפקיד ההורים

עוד מעט יסתיים החופש הגדול ותיפתח שנה חדשה והפעם לא סתם שנה, אלא שנה שמעבר לטלטלות הלאומיות, הפוליטיות והכלכליות שהיו בה, הינה גם שנה של מעבר מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים. שינוי גדול, לפעמים מלהיב, לפעמים מפחיד, ולעיתים קרובות שניהם גם יחד.

המעבר עצמו -למה הוא כל כך משמעותי?

הכניסה לחטיבת הביניים היא לא עוד צעד קטן במערכת החינוך. מדובר במעבר לסביבה חדשה, עם מורים רבים במקום מורה אחת או שתיים, מקצועות חדשים, דרישות גבוהות יותר, ותחושה שהכול נהיה רציני יותר.

בצד החברתי  מתרחשות לעיתים טלטלות לא פשוטות. ילדים שהיו מלכי הכיתה מוצאים את עצמם אלמוניים בתוך מסגרת גדולה, אחרים צריכים להתחיל לבנות חברויות חדשות, ויש כאלה שמרגישים שהם “נעלמים” בין כל השמות והפרצופים.

פחדים והכנה לקראת המעבר לחטיבה

גם אם המתבגרים שלנו נראים בטוחים בעצמם  בפנים מתערבבים פחד והתרגשות. שאלות כמו: “איך יקבלו אותי?”, “מי יהיה החבר שלי?”, “אסתדר בלימודים?” עולות כמעט אצל כל נער ונערה.

ההכנה למעבר בגיל הזה לא נראית כמו ילקוט חדש, אלא יותר כמו שיחה בגובה העיניים. אפשר לשתף אותם בזיכרון אישי, איך אנחנו הרגשנו כשעברנו חטיבה או תיכון, כדי להראות שהחשש טבעי ושכולם עוברים את זה.

חשוב גם לערוך תיאום ציפיות: כמה אחריות תידרש מהם בלימודים, מה מצופה מבחינת שעות שינה או שימוש במסכים, ומהם הגבולות בבית בתקופה החדשה. עצם זה שהדברים נאמרים מראש, מקטין את תחושת הבלבול.

כדאי גם לאפשר להם לבחור – מה הם צריכים, איך להירגע, באיזו שעה ללמוד. הבחירה נותנת תחושת שליטה.

גיל ההתבגרות – מה באמת קורה שם?

כדי להבין את הקושי במעבר, צריך לזכור שהמתבגרים נמצאים בעיצומו של שינוי עמוק. הגוף משתנה, ההורמונים סוערים והזהות האישית מתחילה להיבנות מחדש.

המוח שלהם עדיין בתהליך בנייה, במיוחד האונה הקדמית, שאחראית על ויסות רגשי, שיקול דעת ותכנון קדימה. זה מסביר למה הם יכולים להיות חכמים ונבונים מצד אחד, אך אימפולסיביים, חסרי אחריות ומבולבלים מצד שני.

בתוך כל זה מתווסף גם צורך עז בקבוצת השווים. החברים הופכים להיות המראה שלהם ודרכם הם בודקים גבולות, משווים, מחפשים שייכות. לא פעם נראה לנו שהשפעת החברים גדולה מדי, אבל זו פשוט הדרך שלהם לבנות זהות.

ובמקביל, מתעורר גם הרצון להיפרדות מההורים. הם רוצים להיות עצמאיים, לנסות לבד, לדחות אותנו. וזה קשה לנו.

ומה עם הרשתות החברתיות?

אם פעם קבוצת השווים הייתה מסתכמת בכיתה או בשכונה, היום היא חיה ונושמת ברשתות. טיקטוק, אינסטגרם, סנאפצ’ט הם לא רק כלי תקשורת, אלא זירת השוואה ו”שוק חברתי” תמידי. כל פוסט, סטורי או לייק הופכים למדד פנימי של הצלחה או שייכות.

לכן חשוב לא למהר לשפוט או לנתק, אלא לנסות להבין, להתעניין, ולשים גבולות מתוך שיחה ולא מתוך מלחמה. מתבגרים לא צריכים שנעביר להם הרצאה על טיקטוק, הם צריכים שנשאל איך הרגישו עם הסרטון שהם העלו, או אם הם מרגישים שייכים.

למה הלימודים פתאום נהיים קשים?

רבים מההורים מופתעים כשהילד שהיה תלמיד טוב ביסודי מתחיל להתקשות בחטיבה. זה קורה מסיבות רבות:

הדרישות הלימודיות עולות בבת אחת: יותר מקצועות, יותר שיעורי בית, יותר מבחנים.

המתבגרים עסוקים יותר בחיים החברתיים ופחות מרוכזים בשיעור.

הקושי הרגשי והביולוגי משפיע גם על הזיכרון, על הקשב ועל היכולת לשבת שעות מול חומר לימודי.

חשוב לדעת: זה לא אומר שהילד עצלן או לא מוכשר, זה אומר שהוא במעבר, והמעבר הזה דורש הסתגלות וזמן.

הורה או חבר?

בגיל ההתבגרות מתערערת לעיתים הקרבה שהייתה מובנת מאליה בילדות. יש הורים שמרגישים שהדרך היחידה להישאר קרובים היא “להיות חברים” של הילד, לשתף בכל, לוותר על גבולות, לדבר איתם כאילו הם בגיל ההורים, או הפוך: לדבר איתם כאילו הם בני גילם של הילדים.

אבל כאן חשוב לזכור: למתבגרים יש חברים. מה שהם צריכים מאיתנו זה להיות הורים. לא שוטרים, לא “חבר’ה”, אלא דמות יציבה: זו שאוהבת ללא תנאי, קובעת גבולות ברורים ומציעה כתף יציבה כשהם מתבלבלים.

אפשר בהחלט לצחוק יחד, לשתף ולהיות קרובים, אבל תוך שמירה על הפער הבריא. ההורה הוא המבוגר האחראי, זה שמחזיק את החבל כשהם בודקים עד כמה אפשר להתרחק.

רגע קטן – לדעת לשחרר

נכנסתי לחדר של בתי עם ערימת בגדים מקופלים, פתחתי את הארון וראיתי בלגן נוראי. התחלתי לרטון. ואז היא הסתובבה אליי ואמרה בשקט: “אבל אמא, זה לא מפריע לי.”

ופתאום נפל לי האסימון: זה מפריע לי. לא לה. והיא הרי ילדה טובה. לפעמים צריך לשחרר. לא להילחם על כל פרט קטן, לא לחפש אותם בפינה. לזכור שהרעש החיצוני הוא לפעמים הראי של הבלגן הפנימי, ואם כבר יש שם מספיק סערות – אני יכולה לבחור להיות הרוח שמרגיעה.

אז מה עושים? כמה נקודות לדרך

להקשיב באמת, גם אם הם אומרים מעט, נסו לשמוע את מה שבין המילים. לפעמים “היה סבבה” אומר בעצם “היה לי קשה אבל אני לא רוצה להכביד”.

לשאול שאלות –  גם אם התשובות שלהם לקוניות, לא להתייאש ולהמשיך לשאול. שאלות הן בסיס מצוין לבניית שיח.

לא לוותר על גבולות – גם מתבגרים צריכים לדעת מתי הולכים לישון, כמה מסכים מותר, ואיך מתנהגים בכבוד בבית.

לחפש רגעים של קרבה – נסיעה משותפת, ארוחה, פעילות ספורטיבית. גם אם הם מתנגדים בהתחלה – ההתעקשות משתלמת.

לצמצם ביקורת ושיפוטיות – הם ממילא שופטים את עצמם דרך החברים. מכם הם צריכים עידוד, לא עוד “מורה מחנכת”.

לדבר על הרשתות החברתיות – בלי זלזול ובלי חרדה. תתעניינו. תשאלו. תהיו חלק, גם אם הם צוחקים עליכם.

לתת אמון – להזכיר להם שאתם מאמינים בהם, שהם יכולים להתמודד, ושהבלבול זמני.

לסיום

כן, המעבר לחטיבת הביניים הוא רגע משמעותי. הוא מביא איתו פחדים, בלבול ולעיתים גם עימותים. אבל הוא גם הזדמנות: להעמיק את הקשר, לגדול ביחד, ולתת להם להרגיש שיש להם בית חזק ויציב שהם תמיד יכולים לחזור אליו.

אם בימים אלה אתם מוצאים את עצמכם מותשים מהחוצפה, מהשעות הקטנות של הלילה או מהצעקות – תזכרו שזה שלב. זה יעבור. והם עוד יפתיעו אתכם ויעשו אתכם הורים גאים.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך...