הורות, בכל זה שהוא, הינה תפקיד ממש קשה. לפעמים אפילו קשה מאד. בקיץ – עלול להיות קשה עוד יותר. כאילו אנחנו תמהים עד כמה אפשר יהיה למשוך האת הקושי הזה, החום, הלחץ של הילדים, מימוש מעט הרצונות שלנו, המבוגרים, אל מול דרישות וציפיות הילדים.
אם החלטתם לעשות שינוי בהתנהגותכם כלפי ביתכם או בינכם – תווכו אותו לילדכם והודיעו עליו. אימרו זאת רק פעם אחת ומאז התחילו לפעול בדרך החדשה.
דברו בשקט. למשפט הנאמר בקול שקט, בטון נמוך ואיטי, המלווה במבט חודר היישר לעיני הילד יש השפעה עוצמתית רבה יותר מאשר צעקות ואיבוד עשתונות.
אל תשבחו, תעודדו ! אל תגידו לילדים כמה הם נפלאים ונהדרים – זה סתמי ולא אמין, אימרו להם כמה הם משקיעים, משתדלים, מנסים, מתקדמים – זה אמין ולכן לזה הם יאמינו וזה ידחוף אותם להתקדם.
קושי הוא לא מחלה והתמודדות גורמת להתחזקות כוחות הנפש והיכולות של הילדים לצמוח ולהתפתח ולכן אל תחששו משינויים ומשברים בחיי הילדים. חזקו אותם, תסמכו עליהם שיצליחו ואימרו להם זאת.
אל תטעו בין אהבת וקבלת ילדיכם ללא תנאי והרצון לגונן ולהגן עליהם לבין הצורך החיוני לאפשר לילדים לעמוד על רגליהם, להתנסות, להיכשל, להתאמץ וע”י כך להתחסן ולהתכונן לחיים האמיתיים בחוץ.
התערבות ההורה במריבות הילדים מוסיפה שמן למדורה. הקפידו שלא תהייה שם אלימות אבל אל תסכימו להיות שופטים, בוררים ופוסקי דין. הילדים חייבים לדעת להסתדר ביניהם.
ההורים לעיתים רבים ביניהם. זה הגיוני. זה נורמאלי. אם זה קרה ליד הילדים – תקפידו אחר כך להשלים ליד הילדים כדי שילמדו איך פותרים חילוקי דיעות.
הקנו לילדיכם הרגלים (לחכות, לסדר, לשטוף ידיים, לא לצעוק במקום ציבורי, לשמור על היגיינה, נימוסי שולחן, לסדר אחריהם………..). זו הינה עבודת תשתית בחינוך והכנת הילדים למסגרות חיים נוספות. בנוסף, יש להקניית הרגלים תפקיד חשוב בהתפתחות השכלית, הריגשית והחברתית של הילדים ומקדמת את עצמאותם.
רוצים שביתכם ובינכם יספרו לכם איך היה היום בגן ובבית הספר? שתפו אותם והקשיבו להם. שתפו אותם בחוויות שעוברות עליכם במהלך היום, על רגשות וחלומות שלכם והקשיבו לשפת הגוף שלהם, לדברים הקטנים, למבטי העיניים שלהם ובאמת הקשיבו למה שהם אומרים.
ילדים רוצים ומסוגלים לקחת חלק במטלות הבית. חלק גדול מהכעס שלהם וההתנהגות הרעה נובע מכך שלא נותנים להם צ’אנס. עיזרו לילד לבחור תפקידים, אל תשכחו שכל ההתחלות קשות ותנו להם להתנסות ולתרום לבית.