הדרכת הורים לגיל הרך והצעיר

הדרכת הורים להורים לילדים מגיל שנתיים ועד תחילת בית הספר, החווים מצבים חדשים ומאתגרים – ורוצים להבין, להתמודד ולחזק את ההורות שלהם.

החל מגיל שנתיים – “גיל שנתיים האיום”, כפי שהוא מכונה לעיתים – ועד העלייה לכיתה א’, ילדים עוברים שינויים רגשיים והתנהגותיים משמעותיים. הם מפתחים עצמאות, בודקים גבולות, מתקשים להירגע, חווים קשיי פרידה – ולעיתים גם מפגינים התנהגויות מבלבלות או קשות להבנה.

הדרכת הורים לגיל הרך נועדה ללוות אתכם בדיוק ברגעים האלה – כשהשגרה מתערערת, כשהתגובות שכבר עבדו בעבר מפסיקות להשפיע, וכשאתם רוצים להבין לעומק מה עובר על הילד שלכם – ואיך להתמודד בצורה יעילה, רגישה ומותאמת יותר.

במרכז מיכל דליות תקבלו ליווי מקצועי ואישי, מבוסס על ניסיון עשיר בעבודה עם הורים לילדים בגיל הרך. במסגרת תהליך הדרכה מותאם אישית, תקבלו כלים להצבת גבולות ברורים, לבניית שגרה יציבה, לפיתוח תקשורת מכבדת – ולהתמודדות עם אתגרים בבית, בגן ובמעברים שביניהם.

“אם הגעתם לכאן – סימן שההורות שלכם והמשפחה שלכם חשובים לכם מאוד. אין דבר שמרגש אותי יותר מאשר לראות הורים שרוצים ללמוד ולשפר את ההורות שלהם ואת מערכות היחסים בתוך המשפחה.”

מיכל דליות

הדרכת הורים לגיל הרך: להתמודד עם גיל שנתיים האיום

עברו שנתיים, למדתם להכיר את התינוק שלכם, את הבכי שלו, את השעות בהן הוא ער, את ההתנהגויות שלו בכל מיני מצבים שמתרחשים במשך היום. הסתגלתם, אתם מרגישים פחות או יותר בשליטה. יודעים מתי להתעקש ואיך התינוקת מגיבה לזה ויודעים מתי כדאי לוותר כדי לא להזין דרמה.
ואז, פתאום, בסביבות גיל שנתיים, התינוק המתוק והחייכן הופך לדובון לא-לא. הוא מתחיל להתנהג אחרת: מסרב. לא משתף פעולה. עושה כאילו לא שמע, ואתם לא מבינים מה קורה כאן. האם משהו כאן לא בסדר ולא נכון איתו או איתכם?
מתברר שמה שקורה נכון מאד. נכון ואף נדרש. אתם יכולים להירגע, ולא מפני שזה קורה לכולם, אלא מפני שאלו בשורות טובות המוכיחות על התפתחות ילדכם.

מהם התהליכים עוברים הילדים בגיל הרך?

ילדים נולדים עם יכולת חשיבה מוחשית בלבד. קונקרטית. אין להם עדיין יכולת חשיבה מופשטת ולכן הם לא יכולים לתפוס זמן (מתי שבת? מתי הולכים? אני רוצה עכשיו וברגע זה), הם לא מבינים ערכים כמו סדר (למה זה חשוב? הרי מחר אבלגן שוב), בריאות , כסף, כבוד. הם יודעים מהי אהבה כי הם חשים אותה כחיבוק, נשיקה, מבט. אבל הילד גדל מתפתח ואיתו מתפתח המוח ומתפתחת היכולת לחשוב מופשט ומכאן ההבנה, הלא מודעת, שאני, הפעוט, ישות אוטונומית. יש לי רצון משלי ורק אני שולט בעצמי.
זו בעצם המשימה של כל ילד לאורך חייו: לבנות לעצמו תחושת עצמי, להרגיש נבדל מהאחרים, להרגיש שיש לו דעות משלו, לדעת להבדיל בין הרצון שלו לרצון של האחר (אמא, אבא, גננת, חבר), וגם להרגיש בעל יכולת ומסוגלות להגשים את הרצונות שלו.ואז, פתאום, בסביבות גיל שנתיים, התינוק המתוק והחייכן הופך לדובון לא-לא. הוא מתחיל להתנהג אחרת: מסרב. לא משתף פעולה. עושה כאילו לא שמע, ואתם לא מבינים מה קורה כאן. האם משהו כאן לא בסדר ולא נכון איתו או איתכם?

מתברר שמה שקורה נכון מאד. נכון ואף נדרש. אתם יכולים להירגע, ולא מפני שזה קורה לכולם, אלא מפני שאלו בשורות טובות המוכיחות על התפתחות ילדכם.

שלבי התפתחות והשפעתם

לאורך כל חייו הילד עובר שני תהליכים: ייחודיות והיפרדות . ייחודיות משמעו מה עושה אותי יחיד ומיוחד. במה אני שונה מאחי הקטן, או הגדול, או התאום. מה המשמעות האישית שלי: שובב, רגוע, משתף פעולה, מתמרד. מה עושה אותי אני – זו הייחודיות, ולזה מצטרפת ההיפרדות שהיא לא רק גיאוגרפית (יכול להשאר לבד בגן ובבית הספר לכמה שעות) אלא בעיקר פסיכולוגית.
התהליכים האלה, בגיל הצעיר, מניעים את הילדים הצעירים, להתנסות לבד בדברים, להתעקש, למרוד ולנסות לבחון את הגבולות לא רק של האחרים, אלא גם שלהם עצמם. ההתעקשות הזאת של הילד מדגישה את הנפרדות שלו מהוריו, את היותו עצמאי. ככל שהוא מתפתח הוא מרגיש יותר ויותר “אני יכול”, “לא יגידו לי מה לעשות”, “אני ישות עצמאית עם ערך עצמי”.זו בעצם המשימה של כל ילד לאורך חייו: לבנות לעצמו תחושת עצמי, להרגיש נבדל מהאחרים, להרגיש שיש לו דעות משלו, לדעת להבדיל בין הרצון שלו לרצון של האחר (אמא, אבא, גננת, חבר), וגם להרגיש בעל יכולת ומסוגלות להגשים את הרצונות שלו.ואז, פתאום, בסביבות גיל שנתיים, התינוק המתוק והחייכן הופך לדובון לא-לא. הוא מתחיל להתנהג אחרת: מסרב. לא משתף פעולה. עושה כאילו לא שמע, ואתם לא מבינים מה קורה כאן. האם משהו כאן לא בסדר ולא נכון איתו או איתכם?

מתברר שמה שקורה נכון מאד. נכון ואף נדרש. אתם יכולים להירגע, ולא מפני שזה קורה לכולם, אלא מפני שאלו בשורות טובות המוכיחות על התפתחות ילדכם.

מה הקשיים שחווים הורים לילדים צעירים הפונים להדרכת הורים?

הדרך הקלה ביותר להפגין עצמאות ומסוגלות היא להתנגד. פשוט להגיד “לא”. אולי גם להשתמש בבכי או בהתקפת זעם, בבעיטות או דווקא בהתעלמות. ואז הם אומרים “לא” כשתרצו לחזור הביתה מגן השעשועים, כשתירצו שתחגור עצמה במכונית, כשתבקשו שתסדר את חדר או שלא יירד מהמיטה, כשתגישו לו מים בכוס ירוקה והוא יתעקש על הכחולה, כשתירצו להזדרז לגן או לבית הספר והיא תתעקש ללבוש את השמלה האדומה ואז תרצה את הלבנה ואחר כך תתחרט ותרצה את זו עם הנקודות… כמעט בכל רגע של היום יוכיחו לכם בני השנתיים, בנות השלוש, וילדי הגן ובית הספר היסודי, שאתם לא קובעים עליהם.
ברוך בואכם למועדון הילדים שגדלים.התהליכים האלה, בגיל הצעיר, מניעים את הילדים הצעירים, להתנסות לבד בדברים, להתעקש, למרוד ולנסות לבחון את הגבולות לא רק של האחרים, אלא גם שלהם עצמם. ההתעקשות הזאת של הילד מדגישה את הנפרדות שלו מהוריו, את היותו עצמאי. ככל שהוא מתפתח הוא מרגיש יותר ויותר “אני יכול”, “לא יגידו לי מה לעשות”, “אני ישות עצמאית עם ערך עצמי”.זו בעצם המשימה של כל ילד לאורך חייו: לבנות לעצמו תחושת עצמי, להרגיש נבדל מהאחרים, להרגיש שיש לו דעות משלו, לדעת להבדיל בין הרצון שלו לרצון של האחר (אמא, אבא, גננת, חבר), וגם להרגיש בעל יכולת ומסוגלות להגשים את הרצונות שלו.ואז, פתאום, בסביבות גיל שנתיים, התינוק המתוק והחייכן הופך לדובון לא-לא. הוא מתחיל להתנהג אחרת: מסרב. לא משתף פעולה. עושה כאילו לא שמע, ואתם לא מבינים מה קורה כאן. האם משהו כאן לא בסדר ולא נכון איתו או איתכם?

מתברר שמה שקורה נכון מאד. נכון ואף נדרש. אתם יכולים להירגע, ולא מפני שזה קורה לכולם, אלא מפני שאלו בשורות טובות המוכיחות על התפתחות ילדכם.

אז איך מתחילים תהליך של הדרכת הורים?

זה מתחיל בשיחת אבחון ראשונית – שיחה אישית שמאפשרת להבין מה בדיוק קורה בבית, אילו התנהגויות מטרידות אתכם, מה הקשיים מול הילד, ואילו מטרות חשוב לכם להשיג.
מתוך השיחה הזו נבנה יחד תהליך הדרכה מותאם, שכולל כלים מעשיים להתמודדות עם מצבים יומיומיים: התקפי זעם, קשיי שינה, סירוב לשתף פעולה, פרידות מהגן, מאבקי שליטה ועוד.
המפגשים עוזרים לכם להבין מה עובר על הילד – ולבחור תגובות שמתאימות לערכים שלכם, לקצב של הבית, ולמה שאתם באמת מאמינים בו כהורים.
.

מומלץ
מסלול אישי מורחב
פגישה אישית מקוונת בת 30 דק’ עם מיכל דליות בתחילת הדרך.
6 פגישות באורך שעה כל אחת עם יועצת משפחתית ממרכז מיכל דליות.
גישה חופשית לכל התכנים המקוונים באתר למשך 6 חודשים. התכנים כוללים: הרצאות , קורסים , וובינרים ועוד.
מסלול אישי ייעודי
6 פגישות באורך שעה כל אחת, עם יועצת משפחתית ממרכז מיכל דליות.
גישה חופשית לכל התכנים המקוונים באתר למשך 6 חודשים. התכנים כוללים: הרצאות , קורסים , וובינרים ועוד.
מסלול אישי ממוקד
4 פגישות באורך שעה כל אחת, עם יועצת משפחתית ממרכז מיכל דליות.
גישה חופשית לכל התכנים המקוונים באתר למשך 3 חודשים. התכנים כוללים: הרצאות , קורסים , וובינרים ועוד.

המלצות הורים שעברו מסלולי הדרכת הורים

אלפי הורים כבר בחרו במרכז מיכל דליות ככתובת מקצועית להורות, רכשו כלים להתמודדות עם אתגרי ההורות, ונהנו מליווי אישי של יועצי משפחה מובילים במרכז, צעד אחר צעד, להתוויית דרך להורות.

קיראו כמה מהמלצות ההורים שנכתבו בגוגל על יועצות המשפחה שלנו