הדרכת הורים למתבגרים ובני נוער

הדרכת הורים לגיל ההתבגרות מיועדת להורים לבני נוער בגיל החטיבה והתיכון, שמוצאים עצמם חווים מצבים חדשים ומאתגרים ורוצים לשפר את הורותם ואת היחסים במשפחה.

גיל ההתבגרות – מבולבלים? גם הם....

הדרכת הורים לגיל ההתבגרות נעשית במרכז מיכל דליות על ידי בוגרות גישת מיכל דליות, מדריכות הורים מומלצות ומוסמכות שמכירות היטב את האתגרים, הבעיות, הקשיים וההתלבטויות שמאפיינות את גיל ההתבגרות ואת ההורות שלכם – הורי המתבגרים. מדריכות ההורים במרכז תדענה להנחות, לייעץ, לעזור, לתמוך ולתת לכם מענה לכל שאלה או קושי, כך שיהיו לכם הכלים להתמודד עם הדילמות היומיומיות..

יחד נשפר את היחסים והאווירה בבית.

“אם הגעתם לכאן – סימן שההורות שלכם והמשפחה שלכם חשובים לכם מאוד. אין דבר שמרגש אותי יותר מאשר לראות הורים שרוצים ללמוד ולשפר את ההורות שלהם ואת מערכות היחסים בתוך המשפחה.”

מיכל דליות

מה מאפיין את גיל ההתבגרות?

גיל ההתבגרות הינו אותו שלב בהתפתחות, בו עובר הילד שינויים ותהליכים מהירים: גדילה פיזית, התפתחות והתנסות מינית, יכולת הפשטה ורמת חשיבה שכלתנית, חיים חברתיים פעילים ומרכזיים, מצבי רוח המשתנים בקיצוניות, התאהבות בבני ובנות המין השני, התנגדות להיגדים של עולם המבוגרים, אימוץ אורח חיים שונה כמו צמחונות, טבעונות, גילוי עניין בדת ובאידיאולוגיות שונות וחשיפה להתנהגויות סיכוניות כמו אלכוהול, סמים, סיגריות, אלימות, פורנו ועוד.

המתבגר מתמודד עם התפתחויות פנימיות וחיצוניות חדשות: התפתחות פיזיולוגית, התפתחות שכלית, יכולת הפשטה, התפתחות חברתית, דימוי עצמי ודימוי עצמו בעיני אחרים, הפנמת ערכים וחשיפה למעגל חברתי רחב. בהתמודדויות האלה הוא מרגיש שהוא זקוק ליותר אוטונומיה, כלומר לאפשרות להחלטות עצמאיות ונפרדות ללא תלות וקשר להוריו. המתבגר מנסה לבחון את הגבולות הקיימים של מה שהוא עושה ושל מה שהוא צריך לעשות, בבית וגם בבית הספר.

 

מה עובר על הורים למתבגרים

גם ההורים חווים התנסות חדשה ויחסם דו-ערכי, כלומר הם גם גאים וגם דואגים. הם לא יודעים איך להגיב, חוששים מהתפתחות המתבגר ולא בטוחים בתגובות שלהם עצמם. יש הורים המתארים כאילו פתאום אינם מכירים את ילדם. המתבגרים מתנהגים כאילו הם אינם זקוקים להורים ואפילו נפגעים מהתערבות ההורים, אבל באותו זמן הם גם זקוקים לתמיכתם ומצפים שיכירו בזכותם לאוטונומיה ויעזרו להם כשצריך. מתפתח תהליך של משיכה ודחייה הדדית: ההורים מושכים את המתבגרים אליהם כדי להגן עליהם או כדי למלא צורך שלהם שבנם וביתם יהיו איתם ובאותו הזמן הם דוחפים אותם שיתפתחו, שירכשו חברים, שיתנסו בחברה ושישתפו אותם. והמתבגרים, מצד אחד רוצים שיתנו בהם אמון, שיכירו באחריות שלהם ויציעו להם מרחב פעולה ללא התערבות, אך מצד שני הם מצפים שהוריהם ימשיכו “להיות איתם”, יבינו אותם ויתמכו בהם.

אז איך עוברים בשלום את גיל ההתבגרות? 

  • חשוב שנדע איך לתת מענה לצורך של המתבגר/ת באוטונומיה מבלי שנרגיש ש”איבדנו את הילד”.
  • למתבגר ולמתבגרת שלנו, כמו לכל ילד וכמו לכל אדם – יש צורך להרגיש שייך. חשוב להם לדעת ולהרגיש שסומכים עליהם, שמכבדים את פרטיותהם ושמאפשרים להם לבחור, להחליט ולשאת בתוצאות.
  • למתבגר , כמו לילד הקטן, חשוב לדעת שיש לו גב, תמיכה ואהבה ללא תנאי מההורים.
  • חשוב למתבגרת, כמו לילדה הקטנה שהיא היתה, לדעת שיש גבולות ומה הם. גם אם תעבור אותם – חשוב לה לדעת שהם קיימים וחשובים להורים. השפעת הביקורת, השיפוטיות, ההשוואות והציפיות הגבוהות מקבלות עוצמה רבה יותר בקשר עם המתבגרים.

רוב המתבגרים רוצים במעורבות של ההורים (להבדיל מהתערבות) ובתמיכתם. הם מדברים על הצורך בכנות ההורים ובאמינותם. בנות מדגישות שאינן רוצות אמא שמנסה להיות חברה ובנים רוצים אב שמדבר איתם ולא אליהם. המתבגרים רוצים תמיכה מול גורמים חיצוניים (“למה אתה מאמין למה שהמורה אומרת ולא מנסה להקשיב למה שלי יש להגיד על העניין?”) והם כן מכירים באחריות ההורים לקיים נורמות וגבולות התנהגות. על ההורים, בעניין זה, לדאוג שאחריות זו שלהם לא תפגע בזכויות המתבגרים להכרה בערכם, לאוטונומיה שלהם ולאחריותם האישית. המתבגרים רוצים להיות מעורבים יותר במה שקורה בבית מבחינת שיתופם בבעיות יחסים ותקציב, ושיכירו בהם כשותף שווה ערך שאפשר להתייעץ איתו בבעיות שבמערכת המשפחתית.

 

מסלולי הנחיית והדרכת הורים לגיל ההתבגרות

במרכז מיכל דליות ישנם מספר מסלולי הדרכת הורים בהקפים ובמחירים שונים בהתאם לצרכים של כל משפחה, במסלולים הממוקד והמורחב תקבלו בנוסף לפגישות האישיות גם גישה למבחר גדול של קורסים, הרצאות  וובינרים עם מיכל דליות שמהווים חלק ממעטפת הלימוד והתמיכה במרכז. תוכלו גם לרכוש פגישה בודדת לצורך אבחון והנעת תהליך עצמאי או בליווי יועצת, לשיפור האווירה בבית.

המסלול הממוקד נותן מענה ויחס אישי להורים המבקשים לפתור נקודתית קשיים במשפחה ולשפר את היחסים המשפחתיים תוך התמודדות עם סוגיות ספציפיות איתן הם מתמודדים בחיי היומיום.
המסלול מבוסס על פגישות אישיות עם מדריכת הורים מומלצת ממרכז מיכל דליות, שהן רק חלק ממעטפת לימוד ותמיכה נוספת ממיכל דליות וצוות המרכז.

המסלול הייעודי, תהליך הייעוצי במסלול זה, יותאם לאחר אפיון ראשוני במוקד שלנו, לטיפול באתגרים הדורשים תשומת לב ייעודית לסוגיות מרכזיות מתוך חיי היום היום של המשפחה. התהליך יתפרס לאורך 6 מפגשים, עם מדריכת הורים מומלצת  מתוך צוות המרכז שתותאם עבורכם באופן ספציפי מיד עם פנייתכם למרכז. בנוסף, תקבלו גישה חופשית למגוון תכנים מקצועיים, מתוך מצע רחב ומקיף של קורסים דיגיטליים, הרצאות מצולמות, וובינרים והדרכות הורים מקוונות, שיעניקו לכם, כלים הכרחיים נוספים, והדרכה משלימה לתהליך הייעוץ עם היועצת.

המסלול המורחב, הינו מסלול הדגל של מרכז מיכל דליות. במסלול זה, תפגשו את מיכל באופן אישי (בזום) להיכרות ואבחון שלאחריהם, תפנה אתכם מיכל למדריכת הורים , המתאימה ביותר עבורכם מבין צוות המרכז. מסלול זה, נותן מענה מקיף ויחס אישי להורים המבקשים לקבל ליווי הורי להתמודדות עם התנהגויות מפריעות של הילדים במשפחה, וכלים להתמודדות עם סוגיות מאתגרות מחיי היומיום. זאת, תוך שיפור היחסים המשפחתיים והאווירה בבית . בנוסף, תקבלו גישה חופשית למגוון רחב של תכנים מקצועיים, שנכתבו ונערכו על- ידי מיכל, להשלמת הייעוץ באופן עצמאי ובזמנים הנוחים לכם.

 אנו ממליצים לכם ליצור עמנו קשר להתיעצות לגבי  מסלול הנחיית ההורים המתאים לקושי עמו אתם מתמודדים.

המלצות הורים שעברו הדרכת הורים במרכז מיכל דליות

אלפי הורים כבר בחרו במרכז מיכל דליות ככתובת מקצועית להורות, רכשו כלים להתמודדות עם אתגרי ההורות, ונהנו מליווי אישי של יועצי משפחה מובילים במרכז, צעד אחר צעד, להתוויית דרך להורות.

קיראו כמה מהמלצות ההורים שנכתבו בגוגל על יועצות המשפחה שלנו