מאמרים

חופשה. עם או בלי…

חופשה עם הילדים (מה חשבתי לעצמי?!)

אנו נוטים לחלק אנשים לשניים, ומי שפתחו את המאמר הזה מתחלקים לשתיים פעמיים. בפעם הראשונה אלו שכבר סגרו את חופשת הפסח בנובמבר שעבר ועכשיו מארגנים את חופשת הקיץ, ומי שנזכרו רק עכשיו שהם לא יודעים מה לעשות עם הילדים שבועיים בפסח; בפעם השנייה מי שיוצאים לחופשה עם הילדים ומי ששוקלים חופשה זוגית.

המאמר הזה מיועד לכולם, למהירים והזריזים וגם למתעכבים; לאלו שאורזים את כל המשפחה ולאלו שבורחים לחפשה זוגית של כמה ימים.

אז סגרתם 5 ימים חופשה עם הילדים בפסח ו- 10 דקות אחרי שאשרתם את העסקה התחלתם להזיע…..

חופשה משפחתית כשמה כן היא, משפחתית. בראש ובראשונה היא מאפשרת לכל בני המשפחה להיות יחד במשך כמה ימים רצופים, ללא מחוייבויות וללא סדר יום עמוס. חופשות כאלו הופכות לזכרונות משפחתיים נהדרים שמחזקים את היחסים המשפחתיים. אבל הם גם יכולות להפוך לאסון טוטאלי הכולל אכזבות, מריבות ועייפות. אז מה עושים? ואיך נמנעים מאסון?

בשלב הראשון קבעו מראש את אופי החופשה, כך תיווצר לילדים ולכם ציפייה שתתאים למציאות. אופי החופשה צריך להתאים לאופי המשפחה: בטן/גב, טיולים, נסיעות מרובות. אין טעם לקחת את המשפחה לטיפוס רגלי על הר אם אתם לא אוהבים לעשות טיולים כאלה בשגרה.

בשלב השני, הקדימו תרופה למכה. אם אתם יודעים שמצפות לכן נסיעות מרובות חשבו על משחקי נסיעה (חידונים וטרוויה, חוברות צביעה ומדבקות, תשבצים ומשחקי חשיבה, או סתם ספר טוב). אם אתם יודעים שאחד הילדים בררן מאוד באוכל הערכו מראש עם הדברים שהוא אוהב ואל תסמכו על המזל. חופשה היא לא הזמן לטפל בהעדפות שלו, בחופשה צריך להנות ולא לריב או לחוש תסכול.

שתפו את הילדים בהכנות לחופשה. הראו להם תמונות של המלון והאתרים אליהם תגיעו, תכננו אתם את סדר היום וחשבו יחד על אתרים שכולם רוצים להגיע אליהם. נסו לשמור על סדר יום בסיס: ארוחות מסודרות, שעת שינה הגיונית (ילדים צעירים זקוקים לשעות שינה טובות, אפשרו להם לישון), אטרקציות המותאמות לגיל. במידת הצורך הזמינו מראש כרטיסים לאתרים או לאטרקציות השונות.

וטיפ אחרון…יחד עם קביעת לוח הזמנים ושמירה על שגרה וסדר יום אל תשכחו להשאיר מקום לקצת ספונטניות, הפתעה אחת או שתיים לילדים ופשוט זמן לנוח ולהנות.

החלטתם להשאיר את הילדים בבית, סגרתם חופשה רומנטית ברומא או פריז ושוב התחלתם להזיע…..

אם אתם מרגישים שאתם זקוקים לחופשה ולזמן איכות זוגי, למנוחה, בטלה וקצת פינוקים אל תהססו. מחופשה כזו אתם חוזרים רעננים ופעמים רבות מלאי כוחות, לאחר כמה ימים של געגועים כיף להפגש ולהחליף חוויות עם הילדים. בנוסף, אולי תופתעו, אבל הילדים מאוד נהנים מכמה ימים אצל סבא וסבתא או עם המטפלת האהובה.

כמה טיפים לחופשה זוגית ללא רגשות אשם:

לא בורחים או נעלמים. חשוב מאוד להכין את הילדים מראש. אם הילדים מבוגרים (בי”ס יסודי ותיכון) אפשר לעדכן ברגע שהדברים נסגרים, מדי פעם להזכיר וכמובן לשוחח ולשתף בסדר היום שמתוכנן להם בימים שלפני הנסיעה. הילדים צריכים לדעת היכן הם לנים, מה סדר היום שלהם, מי לוקח אותם לחוגים וכו’. אם הילדים צעירים, בני שנתיים עד חמש, אפשר לעדכן שבוע מראש. אין צורך לתת יותר מדי מידע.

בכל גיל חשוב להשאיר את הילדים עם דמות התקשורת משמעותית וקרובה. המטפלת האישית או סבא/סבתא דודה/דוד.

אם הילדים כועסים או נעלבים שלא לקחתם אותם יש להסביר, בהתאם לגיל, את ההגיון שעומד מאחורי הנסיעה שלכם. לא להתנצל ולא להבטיח הבטחות שלא תוכלו לעמוד בהן.

ושלושה טיפים אחרונים לחופשה הזוגית:

התאמת אורך החופשה לגיל הילד. זכרו שעבור ילדים צעירים מאוד, עד גיל שלוש, תפיסת הזמן רופפת והם אינם מבינים את מושג העתיד. הקפידו לחזור תוך יומיים-שלושה. רק לקראת גיל שלוש הילד מבין שהוריו יחזרו גם אם לא ראה אותם לפרק זמן ארוך.

שימוש מושכל בתקשורת דיגיטאלית. למרות האפשרות המפתה ליצור קשר מכל מקום וכל הזמן – המנעו מלעשות את זה. הניחו לילדים ולמי שמטפל בהם לנהל שגרה בימי העדרותכם. צרו קשר רק פעם או פעמיים ביום בזמנים קבועים שאתם יודעים שיתאימו לסדר היום של הילדים.

להיות מוכנים לכל קבלת פנים. כשאתם חוזרים הביתה היו מוכנים לתגובות שונות של הילדים. פעמים רבות הילדים מקבלים את ההורים בחיבוק חם ואוהב, שלטים של “ברוכים הבאים” ועוד. לעיתים, הילד עשוי להפגין כעס או עצב ולסרב לחבק את ההורים. חשוב לגלות הבנה לתגובות אלה, לא לכעוס ולא להאשים את הילד. דווקא תגובות אוהבות (וכמובן כמה מתנות…לא יותר מדי) ירגיעו את הילדים והיחסים ישובו לקדמותם.

 

Bon Voyage

מיכל דליות

 

 

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך...