מאמרים

חזרה ללימודים, והפעם…. בני נוער

מאת: קרן טישלר – צוות מרכז מיכל דליות

בוגרת המסלול ליועצי משפחה, מאמנת אישית ויועצת משפחות. מורה בתיכון מזה 16 שנים. מתמחה בעבודה עם בני נוער והוריהם. מקיימת סדנאות הורים והרצאות בנושאי גיל ההתבגרות וכן אימון אישי והדרכת הורים פרטנית.

—–

אז עוד שבועיים פחות יום זה קורה…. (אבל מי סופר….)

ה 2 בספטמבר. תחילת שנת הלימודים.

רבות כבר דובר ונאמר לקראת החזרה לבית הספר בכל הקשור לילדי הגן והיסודי, אולם הפעם אני מעוניינת לדבר על בני הנוער.

הורים יקרים , עוד קצת סבלנות ותקבלו בחזרה את שנת הלילה שלכם. לא עוד חבורה של מתבגרים מסתובבים בחוץ עד שעות מאוחרות, או במקרה הטוב מסתובבים כולם בסלון וליד המקרר  עד השעות הקטנות של הלילה.

החזרה של המתבגרים ללימודים דורשת הערכות שונה וחשיבה מחודשת שלנו ההורים כיצד אנחנו חושבים ורוצים שתראה השגרה במהלך שנת הלימודים. זה נכון שמדובר בנערים ונערות, ואפשר לומר דעתניים ודעתניות, אבל חשוב לזכור כהורה למתבגר, שדווקא בשלב זה ה”טנגו” צריך להיות מאוד עדיין מחד וברור  מאידך: היכן משחררים והיכן שומרים על גבולות, שכן כמו שכבר דובר רבות בעניין , הגבולות נחוצים לגדולים לא פחות מלקטנים … בצורה שונה כמובן.

מספר טיפים לחזרה ללימודים להורים לבני נוער:

  1. תיאום ציפיות שעות שינה – הגדירו מראש מה שעות הבילוי ומה שעות השהייה בבית. מהי שעת השינה המקסימלית בה יכול הילד ללכת לישון  – כן, כן, גם מתבגרים צריכים לישון בשעה הגיונית ולא לפנות בוקר.
  2. תיאום ציפיות בנושא הלימודים – קיימו שיחה עם הנער/נערה, מה אתם מצפים מהם בשנת הלימודים הקרובה ומהם הציפיות שלהם. נסו להגיע להבנות ע”י שיחה משמעותית. ככל שהפערים בציפיות יהיו קטנים יותר, כך בהתאמה יקטנו גם המריבות.
  3. הקשבה והכלה – פעמים רבות אנו ההורים מקבלים רושם מוטעה מהמתבגר: הוא גדול פיסית, קולו השתנה (אצל הבנים) והוא מתנהג פעמים רבות כמבוגר. אולם אל לנו לטעות…. בפנים, עמוק בלב, עדיין ישנו הילד הקטן עם החששות וההתרגשות מתחילת שנת הלימודים. איך יהיה? יקבלו אותי? הבנות/בנים יאהבו אותי? אצליח בלימודים? לכן חשוב לשמוע את הנער ולהקשיב לו במידה ורוצה לשתף, ואם לא מיוזמתו אז מיוזמתנו.  למרות שהמתבגרים רואים בנו, ההורים, סוג של דינוזאור, הם עדיין זקוקים להקשבה, לתמיכה ולהכוונה שלנו.
  4. התעניינות ומעורבות– חשוב להתעניין ולהיות מעורבים בחיי הילד בבית הספר. לשאול מתוך ענין – מהי המערכת? מיהם המורים המלמדים? מהו המקצוע הקשה לך בו? מהו המקצוע שאת חזקה בו ?  היו מעורבים בנעשה בבית הספר, זה ייתן להם תחושה של איכפתיות  ויעצים אותם.

לסיום, לא פשוט לחזור לשגרה מהחופש הגדול (לא למתבגרים  וגם לא להורים) אולם, עם הכנה מתאימה וחשיבה מוקדמת ניתן להקל על כל הצדדים את החזרה לבית הספר.

בברכת שנה נפלאה

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך...