מאמרים

פורטנייט – fortnite – תעודת זהות

שם מלא: Fortnite, Battle Royal

תאריך לידה: 25 ביולי 2017

מקום לידה: חברת משחקי המחשב, אפיק גיימס; צפון קרוליינה, ארה”ב

הורים: טים סווני (מנכ”ל)

מאפיין מרכזי: משחק וידאו בטכנולוגיית תלת-ממד זאנר: פעולה ובניינה. המשחק קיים בכל המכשירים ובכל הפלטפורמות (טלפון חכם, טאבלט, מחשב)

מהלך המשחק: רוב השחקנים פעילים ב- Battle Royal שהוא הדמייה לעולם בו חיים 100 אנשים שמטרתם להרוג אחד את השני. כל שחקן רוכש או מקבל כלי נשק וחומרי בנייה לטובת הגנה ולחימה. במשחק יש מרכיבים אקראיים רבים הכוללים חבילות עם אביזרים, סערה שמקטינה את תוחלת החיים של השחקנים ועוד

טענה מרכזית בחודשים האחרונים: המשחק ממכר

לאחרונה הוחלט לשלב את המושג “הפרעת גיימינג” במדריך ה- 5 לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5), במטרה לעודד ולהרחיב את המחקר בתחום. הפרעת גיימינג היא מצב בו המשתמש חווה לפחות 5 מתוך 9 תסימנים פסיכולוגים, כגון: עיסוק כפייתי במשחק וכן תחושות של מתח וחרדה במצבי ניתוק, התרחקות חברתית, איבוד עניין בפעילויות אחרות, ירידה בלימודים ועוד.

ישנם מחקרים המלמדים על קשר בין “הפרעת גיימינג” למצבים פסיכולוגים המתקיימים במצב של התמכרות. למשל, מחקר שנערך בשנת 2018 על מתבגרים[i] מצא ששימוש אינטנסיבי במשחקי מחשב מעודד קבלת החלטות אימפולסיבית אולם, הוא גם מציין שיש לקחת בחשבון תכונות אישיות של המשתמש. בכתבה שפורסמה לאחרונה בעיתון דה מרקר מציינת ד”ר לירז מרגלית[ii] שהמשחק בנוי באופן שמעורר התמכרות. הוא יוצר זיקה בין השחקן לגיבור, מעודד מוטיביה ומעניק תגמול באופן אקראי, דבר המעודד את השחקן להשאר במשחק. באותה כתבה מסביר ד”ר שאולי לב-רן שלא כל שימוש אינטנסיבי מלמד על התמכרות וכי על ההורים להיות ערניים לשימוש של הילד אולם גם למצב החברתי, הלימודי והרגשי שלו.

ההמלצה של מיכל דליות: קחו אויר!!! אל תהיו היסטריים  ואל תפעלו מתוך פחד- שימו לב לנורות אדומות ואז תחליטו איך לפעול! שעות של ישיבה מול המחשב צריכות להדליק נורה אדומה אולם יש לבחון מרכיבים נוספים בחייו של הילד. האם הוא מבלה עם חברים במשחק ומחוץ למשחק? מה התפקוד הלימוד שלו? מצב הרוח שלו? מה קורה לו כאשר הוא מנותק לכמה שעות מהמחשב? ועוד. 

———————————

[i] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563217305915

[ii] https://www.themarker.com/technation/.premium-MAGAZINE-1.6807115

כל כך אופנתי לקרוא דברים רעים על המסכים, שלא יזיק לנו לקבל קצת פרופורציות.

קבלו קצת חומר למחשבה.

ttp://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001271856

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך...