מאמרים

המתבגרים כבר מריחים את החופש הגדול – ומה אתם?

תעודות סוף שנה, והציפייה האינסופית ל”סוף סוף לא לקום מוקדם בבוקר”, המתבגרים שלכם כבר שם. גם אם ביומן עוד נותרו שבועיים ללימודים – הם כבר בתוך החופש הגדול. הראש עובר לתכנונים, הגוף מסרב לשבת במקום, והמחשבות מתמקדות כמעט רק בדבר אחד: חופש. אבל בניגוד למה שאנחנו, המבוגרים, רגילים לדמיין כשאנחנו אומרים את המילה “חופש” – אצלם זה לא רק מנוחה מהלימודים. זה משהו עמוק יותר. מדובר בחופש ממבוגרים. מחוקים. מביקורת. מהצורך להסביר כל דבר. חופש לבחור. חופש להחליט. חופש להיות לבד.

כשהם היו צעירים, היה ברור לנו מה עושים בקיץ: קייטנה, חוגים, סבא וסבתא, טיול קטן. אבל בגיל ההתבגרות, הקיץ משתנה והופך לשדה חדש של התמודדויות. ודווקא אז, דווקא כשהם מרחיקים את עצמם מאיתנו – התפקיד ההורי לא נעלם. להפך – הוא מתחדד.

גיל ההתבגרות והקיץ: צומת של שינוי ודרישה לעצמאות

גיל ההתבגרות הוא תקופה של שינויים מואצים בכל תחום אפשרי: הגוף משתנה כל הזמן, לפעמים בצורה לא פרופורציונלית, לא נוחה, כזו שמבלבלת ומציפה תסכול. החשיבה הופכת מורכבת, מופשטת, ומלאה בשאלות פילוסופיות, פוליטיות, זהותיות. התודעה החברתית תופסת מקום מרכזי והחברים, קבוצת השווים, הופכים לקול הכי חשוב בחיים שלהם. ברקע, מתחוללת סערה הורמונלית שהופכת כל תגובה לדרמטית, כל חוויה לקיצונית, כל חוסר הבנה לקרע. ובעיקר – מתבגרים רוצים להרגיש שהם בעלי שליטה. שהם עצמאים. שהם ישות נפרדת. כדי להגיע לשם – הם חייבים לייצר היפרדות. ולפעמים, כדי להרגיש ייחודיים, הם קודם כל חייבים להגיד “לא”.

החופש הגדול הוא לא רק חופש מבית ספר. הוא הזירה הכי גדולה שבה מתרחשת הדרמה הזו של ההיפרדות והחיפוש העצמי. בשעות המאוחרות של הלילה, במסכים האינסופיים, ביציאות, בשיחות בווליום גבוה מדי עם חברים, בשינה עד הצהריים, ובדלת הסגורה. כל זה הוא חלק בלתי נפרד מהמסע הזה שהם עוברים.

אתם לא המנהלים – אתם המדריכים

הורים רבים מוצאים את עצמם בתחילתו של החופש עם תחושה מעורבת: מצד אחד הקלה (אין שיעורים, אין מריבות של בוקר), מצד שני – בלבול, דאגה, ולעיתים גם ייאוש. מה עושים עם ילד שלא יוצא מהחדר? מה עושים עם ילדה שמסרבת לשתף פעולה? איך אפשר להציב גבולות כשכל דבר נהפך לוויכוח? ואיך אפשר בכלל לדרוש משהו, כשברור שגם אם תגידו “לא” – הם יעשו את זה בכל מקרה?

הדבר הראשון והחשוב ביותר להבין הוא שזו לא תקופה של איבוד שליטה. זו תקופה של שינוי תפקיד. אתם לא המנהלים של חייהם – אלא המדריכים. אתם לא אחראים להצלחות ולכישלונות שלהם – אלא אמורים לאפשר להם להתנסות, ללמוד, ולדעת שאתם שם בשבילם, גם כשלא הולך. אתם לא אמורים להציל – אלא להיות זמינים, יציבים, וקשובים.

וזה מתחיל בבחירה מאוד חשובה: איך אתם בוחרים להיכנס לחופש הגדול כהורים? האם מהמקום הלוחץ, הבודק, המתווכח? או מהמקום המתעניין, המקשיב, שמכבד את גילם – אך לא מוותר על ערכים וסמכות?

מה כן לעשות בקיץ עם מתבגרים?

  1. שיח מקדים – תיאום ציפיות אמיתי

שבו איתם לשיחה, לא להרצאה. לא כדי “להסביר מה הולך להיות” – אלא כדי לשאול: איך הם רואים את הקיץ? מה חשוב להם שיהיה? מה מפריע להם בבית? ספרו גם אתם: מה חשוב לכם כהורים – שיהיה איזון, סדר, קצת אחריות. תיאום ציפיות לא פותר הכל – אבל הוא יוצר מסגרת.

  1. תנו להם בחירה אמיתית

אחד הצרכים הפסיכולוגיים הבולטים של מתבגרים הוא תחושת שליטה. תנו להם לבחור – מתי לקום, מה ללמוד, לאן לצאת – כל עוד אתם מגדירים יחד את גבולות המסגרת. גם בחירה מתוך שתי אפשרויות שההורה מנסח – היא עדיין בחירה.

  1. השאירו להם אחריות

אל תמהרו “לסדר אחריהם” – לא במובן המטאפורי ולא בפועל. מתבגרים, בדיוק כמונו, לומדים רק דרך התנסות. אם היא לא לומדת למבחן ונכשלת – לא סוף העולם. תציעו עזרה, תתמכו, אבל אל תעמדו בדרכם של החיים ללמד אותם.

  1. כבדו את זמן הפנאי שלהם

במקום לזלזל ב”זמן מסך”, במשחקי מחשב, בשיטוטים בטלפון, או אפילו בישיבה חסרת מעש – שאלו את עצמכם: מה הם לומדים מהפנאי שלהם? האם יש שם חקירה? יצירתיות? קשרים חברתיים? לעיתים קרובות – התשובה מפתיעה לטובה.

  1. שמרו על נוכחות הורית אמיתית

גם כשהם מתרחקים – הם צריכים לדעת שאתם שם. לא שופט, לא מתפרץ – פשוט נוכח. לא מוותר לדעת מה איתם. שמרו על הרגלים קטנים של קרבה: להכין יחד משהו, שיחה קצרה בערב, אפילו צפייה משותפת בסדרה שהם אוהבים. מתחת לשכבות של הדחייה – הם עדיין זקוקים לקרבה.

  1. גבולות רכים אבל ברורים

הם לא רוצים גבולות נוקשים. הם גם לא צריכים הפקרות. קבעו עקרונות ברורים (למשל: חוזרים עד שעה מסוימת, לא יוצאים בלי ליידע לאן, עונים להודעות), והסבירו את הרציונל. ככל שתשדרו שאתם לא נגד – אלא בעד ביטחון והגנה – יש סיכוי שתפגשו פחות התנגדות.

מה לא לעשות בקיץ?

  1. אל תפעילו אולטימטומים שלא תקיימו

איומים שאין לכם כוונה לבצע – מחלישים את הסמכות שלכם. אם אמרתם משהו – עמדו מאחוריו, או הסבירו למה שיניתם את דעתכם. גם גמישות יכולה להיות סמכות – אם היא נעשית מתוך בחירה ולא מתוך חולשה.

  1. אל תבקרו את תחומי העניין שלהם

“כל היום אתה סתם גולל”, “מה יוצא מהסרטונים האלה?”, “די כבר עם השטויות!” – משפטים כאלה לא מקדמים שיח. הם רק יוצרים עוד ניתוק. תנסו להתעניין במקום לשפוט. לפעמים תגלו עולמות שלא הכרתם.

  1. אל תתערבו כשלא מתבקשת התערבות

אל תיכנסו להם לתוך הבעיות לפני שהם פנו אליכם. הם רוצים לדעת שאתם שם, אבל לא רוצים שתקפצו על כל עניין. היו מעורבים, לא מתערבים. זה הבדל עצום.

  1. אל תנהלו את עצמכם דרך הפחד

אם כל תגובה שלכם מגיעה מדאגה, המסר יהיה שאתם לא סומכים עליהם. גם אם זה נכון – עדיף לדבר על זה במילים. להגיד “אני דואגת, חשוב לי לדעת שאת בטוחה” הרבה יותר אפקטיבי מ”לא יוצאים בשעה כזו, נקודה.”

  1. אל תוותרו על האהבה הגלויה

נכון, הם עושים פרצוף, מגלגלים עיניים, לפעמים אומרים “די עם החיבוקים”. אבל חום, מגע, מבט אוהב, חיוך אמיתי – הם דברים שגם אם דוחים אותם, הם מחלחלים. כל גיל צריך אהבה. בגיל ההתבגרות – היא לא פחות חיונית, אולי אפילו יותר.

  לא הכול בשליטתכם, אבל הרבה תלוי בכם

החופש הגדול באמת לא קל.

הוא ארוך. הוא מבלבל. הוא מלא בקצוות פתוחים, בלוחות זמנים שנשברים, בחוויות שאתם לא שותפים להן.

אבל הוא גם הזדמנות.

הזדמנות לחזק את הקשר. לא מהשיחה הגדולה – אלא מהרגעים הקטנים.

הזדמנות לראות את הילד או הילדה שלכם – לא כמו שהייתם רוצים שהם יהיו, אלא כמו שהם באמת.

הזדמנות לא לוותר על הקשר – גם כשמתחשק לצעוק, לברוח, או להתייאש.

הם לא מבקשים מכם לנהל אותם.

הם מבקשים שתקשיבו. שתכבדו. שתשימו גבול – אבל שתעשו את זה בגובה העיניים, באהבה, מתוך הבנה של הקושי, ולא ממקום של כוח.

אם תצליחו לשמר את הקשר – תגלו, בעוד שנה-שנתיים, את מי שהם באמת: בוגרים, עצמאיים, מחוברים.

והם יזכרו, גם אם רק בלב, שאתם הייתם שם. גם בקיץ הזה.

אם אתם חווים קושי עם המתבגרים בתקופת החופש, ומרגישים שאתם זוקקים לעזרה וייעוץ – פנו אלינו כאן 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך...