הילד בוכה? זה לא הזמן לחנך

אל תגידו לו "זה לא נורא", כי מבחינתו זה כן נורא. אל תיעתרו מיד לבקשותיו, אחרת הוא יבין שיש לבכי שלו כוח. אל תגערו בו "אל תבכה", כי הוא צריך לשחרר את הרגשות שלו החוצה. מה כן תעשו? תנו לו לבכות, חבקו אותו ותראו לו במילים שאתם מבינים. אחרי שהוא...

קרא עוד

העקרונות החדשים בגידול ילדים

עודדו את ילדיכםהימנעו ממתן שכר ועונש.השתמשו בתוצאות טבעיות והגיוניות.הציבו גבולות.צרו תקשורת ישירה וגלויה.היו תקיפים ולא שתלטנים.כבדו את הילד ואת עצמכם.הימנעו מביקורת והפחיתו בערך השגיאות.עודדו שיתוף פעולה.התחמקו ממתן תשומת לב יתרה.התחמקו ממאבק על כוח.הימנעו ממתן חסות יתר.אל תתערבו במריבות.בלמו את הדחף להגיב מיד: עשו את הבלתי צפוי.אל תתרשמו מפחדים.אל תרחמו.היו עקביים...

קרא עוד

תחרות בין אחים

משחר ההיסטוריה, מימי קין והבל וסיפור יוסף ואחיו, אנחנו למדים שיחסים בין אחים אינם דבר פשוט. מסתבר שאין מנוס, והם מתחרים זה בזה.תחרותיות בין ילדים מתחילה להיות מורגשת בגיל חמש. התחרות הבריאה בין הילדים באה ממקום יצירתי, התחרות הבעייתית באה ממקום של חרדה. הקרבה הגדולה בין האחים מאפשרת מצד אחד...

קרא עוד

אז מה במקום עונש?

 החלפת עונשים בתגובות הגיוניות שמחנכות באמת עונש הוא תגובה של ההורה למעשה לא ראוי של הילד, אבל תגובה שאין לה שום קשר הגיוני למעשה עצמו. לדוגמה: "הרבצת לאחותך אז לא תראה טלוויזיה" או "התחצפת לאבא אז לא נקנה לך את מה שהבטחנו". עונשים כאלו אינם יעילים, כי למרות שהם עשויים ליצור שקט רגעי ואת...

קרא עוד

איך מחנכים ילדים ללא עונשים? דוגמאות לתגובות הגיוניות שמובילות לשינוי אמיתי

 בעקבות המאמר שלי "ימה במקום עונש?", ביקשתם ממני עוד דוגמאות , במיוחד כשמדובר בילדים צעירים. אז הנה כמה דוגמאות, אך לפני כן – הסבר:ילדים לומדים מחוויות ולא מדיבורים. אתם יכולים לבקש מהם חמש, שש, שבע פעמים לעשות משהו – וזה לא יקרה. ואז אתם או משחדים ("אם תסדר את החדר...

קרא עוד

להיות שייך

צורך פסיכולוגי ראשוני של ילדים כולנו, ההורים, עסוקים היום בסיפוק הצרכים של ילדינו במידה הרבה ביותר האפשרית על ידינו. שלא יבכו, שיהיה להם מה שחסר היה לנו, שלא יצטרכו להתעמת עם אי שביעות רצון, שלא ידעו צער, כעס או תסכול. חדרי הילדים מלאים צעצועים, משחקים, ספרים, בגדים יפים, רהיטים מתאימים... נעשה...

קרא עוד

ילדים עם צרכים מיוחדים

להיות הורה לילד מיוחד רבים מן הילדים אשר עד לפני כשני עשורים תויגו כחולמניים, שובבים, עצלנים, מופרעים, חוצפנים, תוקפנים, טיפשים... מאובחנים היום כילדים בעלי צרכים מיוחדים. הילד אשר התקשה להעתיק מהלוח בכתה או שלמד למבחנים אך נכשל בהם שוב ושוב - מוכר היום, לעיתים, כבעל דיסגרפיה: יתכן ויש לו הפרעה במערכת...

קרא עוד

הורים הם גם בני זוג

השדכן הסודי בזוגיות זוגיות מתחילה מבחירה. יש מי שאינם יודעים זאת וחושבים שלגמרי במקרה הם התאהבו במישהו, אך לא כך הוא. מדובר בבחירה אשר לרוב אינה מודעת.אנו בוחרים בבן הזוג אשר יאפשר לנו להמשיך להיות "מה שאנו". אקטיביים או פסיביים, דומיננטיים או רגועים, מנהלים את העולם או מוכנים להיות מובלים, מפנקים...

קרא עוד

אף ילד לא נולד נודניק

הבנת התנהגויות מפריעות של ילדים כמי שמדריכה הורים ויועצת להם מזה שנים רבות, אני נתקלת במספר התנהגויות של ילדים אשר חוזרות על עצמן ברוב המשפחות. מכיוון שבעיני, ולפי התפיסה האדלריאנית, אין ילד רע או תחמן או מניפולטיבי - התנהגויות "רעות" לא נקראות כך בפי, אלא נקראות "התנהגויות מפריעות". הן מפריעות להורים...

קרא עוד

על ילדים והיגיינה אישית

"הצילו! הילד שלי מסריח!"​"אני לא יכולה יותר! הילד שלי ממש מסריח ולא מוכן להתקלח! כל ערב אותו סיפור של מריבה על המקלחת!". כל מי שעוסק בהדרכת הורים שומע לעתים קרובות תלונות של הורים על ילדים שלא מוכנים להתקלח או לצחצח שיניים במשך ימים ולעתים שבועות רצופים. אולי יש לכם ילד...

קרא עוד