אני מודה שאצלי “טירוף הבוקר” לא כל כך היה היה מורגש, מה לעשות? הייתי אמא מאד חמה אבל גם ברורה, עניינית ותקתקנית… אבל אצל המון משפחות, כאשר השעון המעורר מצלצל, מתחילה מלחמת הבוקר. אתם נכנסים לחדר של הילד להעיר אותו, אך מוצאים את עצמכם חוזרים לחדר עוד שלוש פעמים כדי לוודא שהוא קם, ובכל פעם ה-“יונתן קום!” נעשה יותר ויותר עצבני. השעון מתקתק ויונתן עדיין לא יצא מהמיטה, ולבסוף אתם נאלצים להתחיל לצעוק, למשוך את השמיכה ולנער אותו.
קימה בבוקר: אתגר יומיומי עבור ילדים
אם הילד עדיין קטן, אולי אתם מושכים אותו פיזית מהמיטה, אבל אתם יודעים שלא תוכלו להמשיך לעשות זאת עוד הרבה שנים. שלב הצעקות ההדדיות מתחיל, ועכשיו הוא פספס את ההסעה, אז אתם צריכים להסיע אותו לבית הספר. אתם כבר יודעים שתאחרו שוב לעבודה ומרגישים את לחץ הדם עולה בכל רמזור אדום. לבסוף, אתם מגיעים לבית הספר ויונתן היקר טורק את דלת המכונית כשהוא עצבני וכעוס מבלי לומר שלום. אתם ממשיכים בדרככם לעבודה ותוהים מה תגיד הבוסית, כמה זמן ייקח לכם להירגע, ומתי תחזרו לחשוב דברים חיוביים על הילד שלכם.
הקשר בין מסכים, הורמונים, וקושי לקום בבוקר אצל ילדים
לפי מחקרים, ילדים זקוקים לממוצע של תשע שעות שינה, אך דפוסי שינה ביולוגיים והמסכים מקשים עליהם ללכת לישון לפני השעה 11 בלילה, ומקשים עליהם עוד יותר לקום בבוקר בזמן. הצפייה במסכים בשעות הלילה דוחקת את הפרשת הורמון המלטונין, האחראי על תחושת העייפות, ובכך מחמירה את הקושי להירדם ולהתעורר בבוקר. משמעות הדבר היא שכאשר ילדכם צריך לקום מוקדם בבוקר ולהגיע לבית הספר בזמן, הוא פועל כנגד הדחף הביולוגי שלו לישון. יחד עם זאת, רק בגלל שהביולוגיה של הילד אינה תואמת את דרישות העולם החיצוני, אין זה אומר שעליכם להיכנע לטירוף היומי של התארגנות הבוקר והניסיון לצאת מהבית בזמן.
איך להעביר את האחריות לקימה בבוקר לילדים?
הגישה ההתנהגותית מדברת על אי לקיחת אחריות במקומות שבהם על הילד לקבל אחריות, וזה כולל את הקימה בבוקר. אם אתם מעירים את הילדה שוב ושוב, מושכים אותה מהמיטה וכו’, אתם עובדים יותר קשה ממנה על מנת להעיר אותה. שאלו את עצמכם – למה שהילד יתאמץ לקום לבד אם אתם עושים זאת במקומו? אם הוא יודע שהוא לא באמת צריך לקום עד שאמא מעיפה מעליו את השמיכה וצורחת, למה שהוא יקום עם צלצול השעון המעורר?
שיטות יעילות להתמודדות עם קימה בבוקר
כדי שילדכם יפנים שגרת בוקר אחרת, עליכם לתת לו את האחריות ליקיצה שלו. שבו עם הילד לשיחה רגועה בנושא ההתארגנות של הבוקר. תוכלו לומר משהו כמו: “לך ולי יש קושי בבוקר ואני לא אוהבת שאנחנו יוצאים בלחץ ונפרדים בכעס. לכן, מעכשיו אני לא אקח יותר אחריות על ההתעוררות וההתארגנות שלך. אני אעיר אותך פעם אחת, ולאחר מכן זה תלוי בך. אם תאחר את האוטובוס, לא אחכה לך כדי להסיע אותך ותצטרך למצוא דרך אחרת להגיע לבית הספר או להשלים את השיעור או את יום הלימודים שהפסדת.”
תוצאות טבעיות ואחריות אישית של ילדים
כדי שהשיטה תעבוד, יש לאפשר לילד לחוות את התוצאות של אי הקימה בזמן. אם יפסיד יום לימודים, הוא יצטרך להתמודד עם התוצאות בבית הספר. תוצאות טבעיות כוללות צורך להשלים חומר לימודי, לשאת בתוצאות חברתיות, או להתמודד עם הרשמות מצד המורים.
התמודדות עם בעיות חמורות בבית הספר
אם יש לילד בעיה חמורה בבית הספר, כמו בעיה חברתית או קשיי למידה, יתכן והוא ישמח ליום חופש אחד, אך לאחר מכן הוא יתחיל להרגיש שהוא מפסיד, גם מבחינה חברתית וגם חומר לימודים שיהיה עליו להשלים. יש לטפל בבעיות אלה בהקדם כדי להבטיח שילדכם יוכל להתמודד בצורה בריאה עם הקימה בבוקר.
על מנת לעצור את הטירוף בבוקר ולפתוח את היום בצורה רגוע יותר, עליכם לאפשר לילדיכם לחוות את התוצאות של אי יקיצה בזמן. שינוי בסדר היום, כולל הנחלת שעת שינה מוקדמת יותר והפחתת זמן המסך בשעות הערב, יכולים לעזור משמעותית. הסבירו לילד שזכויות מסוימות, כמו שעת שינה מאוחרת יותר, יגיעו רק לאחר שיפגין יכולת לקום בזמן ולהתארגן לבוקר בצורה עצמאית.